Młodzi na rynku pracy

Jakie priorytety dotyczące kariery zawodowej mają studenci? Czego oczekują od pracodawców i gdzie szukają informacji o nich? Dla których pracodawców chcieliby pracować? Pracodawcy, którzy chcą skutecznie docierać do tej grupy kandydatów, powinni znaleźć odpowiedzi na te pytania.

Jaki jesteś, młody kandydacie?

Ledwo pracodawcy zdążyli się oswoić z tym, że na rynek pracy weszli pracownicy z pokolenia Y, którzy wnieśli całkiem inne spojrzenie na pracę niż ich starsi koledzy, a już zaczynają swoje kariery zawodowe osoby z pokolenia Z, które znowu wywracają do góry nogami to, czego pracodawcy zdążyli się nauczyć o młodych pracownikach.

Millennialsi to niezbyt lojalni pracownicy, którzy nie planują długoletniej kariery w jednym miejscu. Jak wynika jednak z badania „The 2017 Deloitte Millennial Survey”, młodzi ludzie trochę zmienili podejście do tego tematu – już niemal jedna trzecia z nich deklaruje, że chce pracować w firmie ponad pięć lat. Przedstawiciele pokolenia Y chcą pracować w organizacjach, które podzielają ich wartości oraz zasady etyczne, i chcą w pracy rozwiązywać najpoważniejsze problemy tego świata.

Jakimi pracownikami będą osoby z pokolenia Z?

Na pewno zaawansowanymi technologicznie – jest to pierwsze pokolenie wychowane w całkowicie cyfrowym świecie, które na co dzień korzysta średnio z pięciu urządzeń elektronicznych. Co ich cechuje? Niecierpliwość i szybkość, ale także ambicja, zaangażowanie i chęć zmieniania świata. Praca to dla nich coś więcej niż tylko zarabianie pieniędzy.

Wiedząc, że w ciągu najbliższej dekady to właśnie przedstawiciele pokoleń Y i Z będą stanowić znakomitą większość pracowników w organizacjach, firmy powinny poznać ich oczekiwania, żeby móc skutecznie się z nimi komunikować. Jakie atrybuty pracodawców są dla nich ważne? Przyjrzyjmy się wynikom badania Universum przeprowadzonego w 2017 r. wśród studentów polskich uczelni z kierunków biznesowych, inżynieryjnych i IT.

Co przyciąga studentów do organizacji?

Na pierwszym miejscu studenci wszystkich kierunków wymieniają oczywiście przyszłe wysokie zarobki. Na drugim miejscu w hierarchii ważności studentów kierunków biznesowych i inżynieryjnych znalazły się dobre perspektywy kariery, a dla studentów kierunków IT – przyjazne środowisko pracy. Następne w kolejności są szkolenia i rozwój zawodowy – wskazali tak studenci wszystkich kierunków.

Bardzo ważne jest bezpieczeństwo zatrudnienia i szacunek dla pracowników. Młodzi ludzie chcą pracować w firmach, które odniosły sukces rynkowy i dają dobre perspektywy kariery. Dla studentów kierunków IT i inżynierskich ważne jest, żeby firma była innowacyjna, chcieliby także pracować w twórczym i dynamicznym środowisku, a dla studentów kierunków biznesowych liczy się prestiż pracodawcy.

W pierwszej dziesiątce atrybutów znalazły się również: przyjazne środowisko pracy, dobre perspektywy kariery, liderzy wspierający rozwój pracowników oraz szybki wzrost/przedsiębiorczość.

Studenci chcą się czuć bezpiecznie

Wśród celów zawodowych najczęściej wymieniane są stabilność i bezpieczeństwo zatrudnienia. Młodzi ludzie chcieliby się stać ekspertami w swoich dziedzinach, ale bardzo istotna jest dla nich również równowaga między pracą a życiem prywatnym – chcą mieć czas na realizację swoich pasji i życie rodzinne. Dużym wyzwaniem dla pracodawców będzie znalezienie przyszłych liderów. Chęć zarządzania ludźmi lub bycia liderem deklaruje tylko 23% studentów kierunków biznesowych, 17% kierunków inżynierskich oraz 14% kierunków informatycznych. Zaledwie co piąty student chciałby być w przyszłości niezależny i autonomiczny.

Co po studiach?

Po ukończeniu studiów studenci chcą… dalej się uczyć – wskazał tak niemal co trzeci badany. Co trzeci student chciałby pracować dla międzynarodowej firm lub organizacji. Znacznie mniejszym zainteresowaniem cieszą się firmy państwowe, dla których chciałoby pracować 6% studentów kierunków biznesowych i inżynierskich i tylko 2% studentów IT. Dla start-upów chciałoby pracować tylko 2% studentów kierunków biznesowych, 1% przyszłych inżynierów i 7% studentów kierunków informatycznych; a najmniej osób chciałoby podjąć współpracę z rządem – odpowiednio 3%, 2% i 1%.

Ważna jest też wielkość firmy – studenci najbardziej chcieliby pracować dla małych (od 10 do 99 pracowników) lub średnich (od 100 do 499 pracowników) firm. Zadeklarowało tak niemal 2/3 studentów wszystkich kierunków. Pracą w dużych firmach, zatrudniających od 500 do 1000 pracowników oraz dla pracodawców zatrudniających powyżej 1000 pracowników jest zainteresowanych po kilkanaście procent studentów.

Studenci wypowiedzieli się również na temat tego, ile chcieliby zarabiać w przyszłej pracy. Najmniejszych zarobków spodziewają się studenci kierunków biznesowych – średnio 3515 zł. Przyszli inżynierowie chcieliby mieć średnie zarobki na poziomie 3745 zł, a najwięcej chcą zarabiać studenci kierunków informatycznych – około 3900 zł.

Komunikacja z kandydatami

Gdzie studenci szukają informacji o pracodawcach? Oczywiście najczęściej w mediach społecznościowych, ale ważne są też dla nich targi kariery oraz reklamy na portalach biznesowych i newsowych. Studenci zaglądają również na portale z ogłoszeniami o pracę, zauważają billboardy i inne nośniki zewnętrzne, a także wchodzą na strony lub zakładki karierowe. Jeśli chcemy efektywnie komunikować się z młodymi ludźmi, to informacje o firmie muszą znaleźć się w tych miejscach, które są dla nich naturalnym środowiskiem. Sama strona karierowa nie wystarczy, co oczywiście nie oznacza, że należy z niej zrezygnować, wręcz przeciwnie – należy zadbać o to, żeby znalazły się tam wszystkie informacje, które mogą zainteresować potencjalnych kandydatów.

Wśród mediów społecznościowych niekwestionowanym numerem jeden jest Facebook – korzysta z niego 98% studentów. Popularnością wśród ponad 80% studentów cieszy się też YouTube, a niemal połowa korzysta również z Instagrama i Snapchata. Pracodawcy często nie są przekonani do używania mediów społecznościowych jako kanału do kontaktu z kandydatami. Tymczasem te organizacje, które budują markę pracodawcy również w mediach społecznościowych, wygrywają walkę o uwagę kandydatów i stają się najbardziej rozpoznawalnymi pracodawcami.

Studenci przyznają, że używają mediów społecznościowych zarówno do celów związanych z karierą, jak i w celach rozrywkowych – z Facebooka korzysta w ten sposób 61% studentów kierunków biznesowych i inżynieryjnych oraz 54% IT. Ponad połowa uczestników badania na Facebooku aktywnie szuka wiadomości na temat pracodawców, a około 80% studentów obserwuje profile pracodawców. Często również wchodzą w interakcje z pracodawcami, komentując, udostępniając lub lajkując treści przez nich zamieszczane. Około połowa respondentów obserwuje również kanały pracodawców na YouTube, warto więc zamieszczać tam filmiki wideo, które pokażą naszą firmę.

Media społecznościowe to obecnie pierwsze miejsce, gdzie studenci szukają najbardziej aktualnych informacji o pracodawcach. Warto tam być! Zaangażowani fani to bezcenny skarb dla pracodawcy – mogą oni stać się ambasadorami jego marki. A mając na uwadze coraz większe problemy pracodawców z pozyskaniem odpowiednich pracowników, nie możemy sobie pozwolić na nieobecność tam, gdzie są nasi kandydaci. 

Julia Bojanowska


UWAGA! HRM Institute jest partnerem Universum w Polsce. Interesuje Cię raport dla Twojej organizacji? Skontaktuj się z nami: biuro@hrminstitute.pl lub tel. +48 500 041562