Benefity – kaprys czy konieczność?

Wydawać by się mogło, że benefity już na stałe wpisały się w rzeczywistość pracowniczą, a niektóre już na tyle spowszedniały, że są postrzegane jako standard, stanowiący nieodłączną część wynagrodzenia. Czy mają jeszcze moc przyciągania kandydatów i zwiększenia zaangażowania pracowników? Na pewno tak – warto jednak dobrze przemyśleć, jakie świadczenia oferować pracownikom, aby przynosiły korzyści zarówno im, jak i pracodawcom.

Świadczenia pozapłacowe dla pracowników są ważnym elementem budowania marki pracodawcy. W sytuacji walki o talenty atrakcyjne benefity mogą być tym, co zadecyduje o przyjęciu oferty naszej firmy, a nie konkurencji. To również dobry sposób na budowanie zaangażowania i lojalności wśród pracowników firmy. Potwierdzają to wyniki badania „Drogowskaz Motywacyjny 2017”, zrealizowanego w styczniu 2017 r. przez Kantar Millward Brown na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services, w którym aż 61% pracodawców uznało, że rolą dodatkowych świadczeń jest motywacja, zaangażowanie i zwiększenie efektywności (o 24% więcej niż w 2015 r.).

Kandydaci i pracownicy doceniają benefity

Rolę benefitów doceniają również kandydaci i pracownicy. W opracowaniu „50 HR and Recruiting Statistics for 2017” firmy Glasdoor przedstawiono wyniki badań, według których aż 80% pracowników ogółem i 90% millennialsów woli większą ilość benefitów (lub w ogóle ich wdrożenie) niż podwyżki. Dla 57% kandydatów benefity są jednym z najważniejszych aspektów, na które zwracają uwagę przy poszukiwaniu pracy. Nic więc dziwnego, że w ciągu ostatnich kilku lat nie tylko zwiększyły się wydatki firm na benefity dla pracowników, ale zmienił się też charakter oferowanych świadczeń.

Marzenia kontra rzeczywistość

Jak wynika z raportu „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2017 r.” firmy Sedlak & Sedlak, aż 74% pracodawców oferuje pracownikom benefity, przy czym ich dostępność zależy od branży i szczebla zatrudnienia w firmie. Podstawowymi benefitami, które oferują pracodawcy, są: karty na siłownie i do klubów fitness (wskazało tak 47,9% badanych), telefon służbowy do użytku prywatnego (43,5%) oraz ubezpieczenie na życie (38,9%). Tymczasem ci sami respondenci wskazali, że chcieliby otrzymywać inne świadczenia. Na pierwszym miejscu znalazł się rozszerzony pakiet opieki medycznej (46,1%), następnie możliwość używania samochodu służbowego do celów prywatnych (24,4%), trzecie miejsce zajął elastyczny czas pracy (21,2%).

Personalizacja benefitów

W sytuacji, kiedy świadczenia pozapłacowe są coraz powszechniejsze, warto się zastanowić, co rzeczywiście jest atrakcyjne dla pracowników, i w efektywniejszy sposób wydawać środki przeznaczone na te cele. Czy w dobie tanich abonamentów z nielimitowanymi rozmowami używanie służbowego telefonu do celów prywatnych rzeczywiście może przyciągnąć kandydatów? Raczej nie. Dobrze jest spersonalizować ofertę w zależności od zainteresowań i sytuacji życiowej pracowników.

Benefity „must-have”

Wśród oferowanych przez pracodawców świadczeń pozapłacowych są takie, które stały się swoistym standardem i których oczekują kandydaci i pracownicy.

Na pewno na pierwsze miejsce wybijają się karty typu Multisport albo finansowanie aktywności fizycznych w innej formie ( wyjścia na lodowiska, basen, wycieczki, wynajem sali gimnastycznej itp.). Większe firmy inwestują również we własne siłownie, pokoje do jogi i innych ćwiczeń, z których pracownicy mogą bezpłatnie korzystać.

Kolejnym benefitem, który większość firm ma w swojej ofercie, są pakiety medyczne. Cieszą się one dużym powodzeniem u pracowników, którzy najbardziej chcieliby otrzymywać pakiety rozszerzone, dające dostęp do lekarzy specjalistów, a także zapewniające opiekę dentystyczną.

Rozwój zawodowy jest bardzo ważny, zwłaszcza dla młodych pracowników. Kursy językowe, szkolenia, dofinansowania do studiów podyplomowych czy egzaminów na certyfikaty zawodowe to świadczenia, które ma w swojej ofercie większość pracodawców.

Powszechne są również ubezpieczenia na życie dla pracownika i jego rodziny (tu już przeważnie za dodatkową opłatą, ale w ramach korzystnej cenowo oferty grupowej). Pracodawcy dbają również o zdrowie pracowników w inny sposób – zapewniają im dostęp do świeżych warzyw i owoców oraz soków codziennie lub w wybrane dni.

Bardzo popularnym świadczeniem, z którego chętnie korzystają pracownicy, jest możliwość zakupienia biletów na wydarzenia kulturalne, np. do kina, teatru, na koncerty, po preferencyjnych cenach.

Warto się wyróżniać

A gdyby do benefitów podejść w sposób mniej konwencjonalny? Zaproponować coś, o czym pracownicy będą opowiadać na spotkaniach towarzyskich i czego będą im zazdrościć koledzy z innych firm? Warto się trochę postarać, może się bowiem okazać, że przy tych samych nakładach na benefity otrzymamy większe zadowolenie pracowników, które przełoży się na ich lojalność i zwiększy motywację do pracy.

Nic tak nie zbliża jak wspólne jedzenie. Codzienne wspólne przygotowywanie i spożywanie śniadań? Dni tematyczne, związane z kuchniami krajów, w których organizacja ma oddziały? Bezpłatne posiłki i napoje w firmowej kawiarni? Warto wprowadzić zwyczaj wspólnych posiłków w formie, na jaką pozwalają fundusze firmy i warunki lokalowe. Pracodawcy, którzy wdrożyli takie rozwiązania u siebie, uważają, że to był strzał w dziesiątkę!

Przedstawienie w przedszkolu, szczepienie dziecka, koncert w szkole? Każdy rodzic wie, że to wszystko odbywa się zwykle w godzinach pracy i trzeba się nieźle nagimnastykować, by nie zawieść swojego dziecka i być z nim w ważnych chwilach. Dlatego dodatkowe płatne dni urlopu dla rodziców, przeznaczone właśnie na takie okazje, to świadczenie, które niewątpliwie sprawi, że pracownicy będą czuli się bardziej związani z firmą.

Problem z miejscami do parkowania, korki i smog to codzienność wielu polskich miast. Nic więc dziwnego, że świadomi pracodawcy szukają rozwiązań promujących ekologiczne środki transportu. Finansowanie wypożyczania rowerów firmowych lub należących do sieci rowerów miejskich, płacenie za wyjeżdżone kilometry, finansowanie lub dopłaty do biletów komunikacji zbiorowej – takie rozwiązania mogą przyciągnąć do organizacji osoby, które chcą mieć wpływ na przyszłość naszej planety.

Możliwość zabrania swojego pupila do pracy może być dla psiarzy lub kociarzy atutem nie do przebicia. Wszak troska o zwierzaka pozostawionego na cały dzień w domu wprawia w niepokój niejednego właściciela. Poza tym sama obecność zwierząt łagodzi obyczaje i ma wpływ na obniżenie poziomu stresu.

Firmy, które nie boją się wprowadzania nietypowych benefitów, podkreślających filozofię i wartości firmy, są na wygranej pozycji, bo będą przyciągać kandydatów dobrze dopasowanych do kultury organizacyjnej firmy.

Znają i korzystają?

Zdarza się, że pomimo szerokiej oferty benefitów pracownicy z nich nie korzystają. Częstą przyczyną takiego stanu rzeczy jest brak odpowiedniej informacji na ten temat. Warto zadbać, żeby do wszystkich zainteresowanych dotarła wiadomość o dostępnych świadczeniach, o osobach, do których należy się zwrócić w celu ich uzyskania, czy też o tym, gdzie znajdują się potrzebne dokumenty i dodatkowe informacje. Warto też powiadamiać pracowników o wartości pozapłacowych świadczeń, tak aby mieli świadomość, o ile podwyższają one podstawowe wynagrodzenie.

Dobrze jest również uzyskiwać informację zwrotną od pracowników na temat tego, z jakich benefitów korzystają, a które wydają im się zbędne. To pozwoli na zwiększenie efektywności wydawanych środków.

Julia Bojanowska